Samolot udźwigowy KN EUROAVIA Rzeszów

Studenci Koła Naukowego EUROAVIA Rzeszów przez trzy dni rywalizowali z 74 zespołami z całego świata w zawodach SAE Aero Design, które odbywały się w Fort Worth, Dallas, w Teksasie. W tych największych zawodach konstruktorskich na świecie studenci Politechniki Rzeszowskiej ze swoim projektem modelu bezzałogowego samolotu udźwigowego „Bekas 1B” zdobyli znakomite 3. miejsce w kategorii Mission Performance klasy Micro oraz 4. miejsce w klasyfikacji generalnej klasy Micro.

Dzięki ogromnej determinacji i dyscyplinie drużyna w składzie: Magdalena Kobrzyńska – kapitan zespołu, Katarzyna Krawczyk – osoba zajmująca się logistyką i prowadzeniem rozmów ze sponsorami, Szymon Sobik – szef techniczny, Wojciech Poździk – autor geometrii, Wojciech Koszelski – projektant struktury, Tomasz Sroka – osoba pracująca nad optymalizacją wyników oraz piloci Sebastian Florek i Bartłomiej Kolanko mogli uczestniczyć w największych zawodach konstruktorskich na świecie, które odbyły się w Stanach Zjednoczonych. Fakt stworzenia innowacyjnej konstrukcji latającego skrzydła, zbudowania zespołu i pozyskania funduszy na projekt czyni ich wyróżniającymi się studentami.

Projekt bezzałogowego samolotu udźwigowego
Inicjatorkami projektu bezzałogowego samolotu udźwigowego były Magdalena Kobrzyńska i Katarzyna Krawczyk, studentki V roku lotnictwa i kosmonautyki na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa PRz. Studenci przez pół roku opracowywali geometrię i strukturę oraz wykonali ostateczną wersję modelu. Kształt, gabaryty i wygląd modelu był podyktowany regulaminem zawodów, który jest niezwykle wymagający i wymusza zastosowanie wielu niestandardowych rozwiązań. Ładunek, który przewozi samolot, to płaskie pudełko przypominające to do przewożenia pizzy. Zadaniem modelu jest wykonanie startu z platformy o długości około 2 metrów i lot odcinka 100 metrów z jak największą prędkością, a następnie bezpieczne lądowanie.

Wyjazd na tak prestiżowe zawody odbył się dzięki pomocy oraz wsparciu finansowemu uczelni, Fundacji Rozwoju Politechniki Rzeszowskiej i wielu firm zewnętrznych: MTU Aero Engines, EME Aero, ISL Innowacyjne Systemy Logistyczne, Pratt & Whitney Rzeszów, Bank Gospodarstwa Krajowego, Fundacja Empiria i Wiedza, SAFRAN, FIBRAN, JPB Systeme, Aero Gear Box, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Wparcie finansowe zapewnili również Prezydent Miasta Rzeszowa Konrad Fijołek oraz Marszałek Województwa Władysław Ortyl i Wicemarszałek Stanisław Kruczek.

Koło Naukowe EUROAVIA Rzeszów działa przy Katedrze Awioniki i Sterowania na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa w Politechnice Rzeszowskiej od blisko 20 lat.

Skomentuj