Wydaje się, że motyw kobiety, jej emocji, walki z patriarchatem, seksualności czy roli w świecie to dominujący temat tegorocznego 5 Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Transmisje Trójmorze stworzonego przez Teatr im. Wandy Siemaszkowej z Rzeszowa.
Za nami pierwszy weekend wydarzenia. Po premierze przedstawienia Wizyta starszej pani, o którym pisaliśmy wcześniej, drugiego dnia mieliśmy okazję zobaczyć spektakl ruchu Teatru O.de.la FIGURA, TOR, PŁASZCZYNA, który okazał się bardziej obrazem choreograficznym, układem rychowym ciał symbolizujących trzy Figury: Melancholię, Histerię i Repulsję. Był to swego rodzaju performance, w którym dwie kobiety i mężczyzna (Joanna Jaworska -Maciaszek, Olga Bury i Piotr Stanek) wg choreografii Marty Bury w ruchu pokazywali emocje, relacje Figur i wpływ na ich postawy koloru tła.
fot. Rałowski.pl – fotografia & film
Trzeciego dnia natomiast Narodowy Akademicki Ukraiński Teatr Dramatyczny im. Marii Zańkowieckiej we Lwowie zaprezentował historię miłosną pt. SMAK WIŚNI według Apetytu na czereśnie Agnieszki Osieckiej i muzyką Macieja Małeckiego.
Marek i Zosia tuż po swoim rozwodzie spotykają się przypadkiem w pociągu. Kobieta z przeszłością, mężczyzna po przejściach. Wspominają swoją relację, przywołują moment zakochania i analizują przyczyny rozstania. Każde z nich ma swoje racje, ból i wymówki. Ale ich droga to podróż od gniewu, po żal aż do zrozumienia. Kiedy przestajemy walczyć o miłość? Czy apetyt na drugiego człowieka mija pod wpływem trudności życia?
Całość okraszona jest piosenkami Agnieszki Osieckiej, zgodnie z deklaracjami aktorów – Olhę Bakus i Romana Bila – znalezionymi w internecie oraz przetłumaczonymi przez Natalię Stupko i ich samych, w dodatku z muzyką na żywo w wykonaniu orkiestry tamtejszego teatru. Spektakl okazał się lekki i zabawny, ale jednak Agnieszka Osiecka zbyt zakorzeniona jest w naszych sercach by tak łatwo porwać w innym wydaniu.
Od jutra kolejne wydarzenia. Program znajdziecie TUTAJ